Tutustu Ratsastuksenopettajan Valmennustaidot, Islay Auty 2014, Luku 3 (s. 35-52).
1. MIllainen on opettajan vastuu oppimisen tukijana?
2. Mitkä 4 kohtaa mittaa taitojen kehittymistä, onko sinulla omakohtaista muistikuvaa itselläsi?
3. Kerro Kolbin Malli, 4 kohtaa
4. Neuro- lingvistinen ohjelma, mihin sinä näistä kuulut, miksi?
5. Honeyn ja Mumfordin malli, mitä se kertoo sinusta?
1. Positiivset kokemukset ja onnistumisien mahdollistaminen mm hevosvalinnan, olosuhteiden hallitsemisen ja sopivan tasoisten tehtävien perusteella.
2. Iselläni aloittaessani ratsastuksen melkein kaikkea; tiedostamatonta epäpätevyyttä ja pätevyyttä, sillä en tiennyt läheskään edes puolta ratsastuksesta, joten miten voisin tietää mitä tulisi tehdä. Olin kuitenkin rytmillisesti hyvin lahjakas aloittaessani muihin ryhmäläisiini verrattuna ja pääsin nopeammin alkuun kuin muut. Oli myös tietoista epäpätevyyttä ja pätevyyttä; Muutamien kertojen/kuukausien ratsastamisen jälkeen aloin tajuamaan mitä osaan ja missä minulla on kehitttävää, ja pikkuhiljaa käsitys siitä, kuinka haastava laji ratsastus on alkoi kasvaa, ja se käsitys laajenee edelleen.
Nykyään on myös paljon kaikkea; Tietoinen epäpätevyys lamaannuttaa usein, tietoinen pätevyys saa minut tekemään asioita jotka olen ymmärtänyt toimiviksi ratsastaessani, ja epätietoinen pätevyys saa minut ratsastamaan lähes ajattelematta mitä edes teen, puolipidätteet vain tulevat ilman sen kummempaa miettimistä. Myös tiedostamatonta epäpätevyyttä on, sillä yksikään ratsastaja ei ratsasta täydellisesti vaikka niin ajattelisikin. Toisaalta, onko täydellistä ratsastajaa, ratsastustyyliä saatika ratsastettavaa hevosta olemasskaan? Empä usko.
3.
Kohta 1 Kokemus: Vuorovaikutus tunnilla, rohkaisu, taidon ja tietisuuden kehittäminen ja selkeys
Kohta 2 Arviointi: Ratsastustilanteen kehittäminen, kannustaminen, ratsastajan mielipide suorituksesta ja sen kehittäminen, ratsastuksen hyvt ja huonot puolet, mitä tehdä?
Kohta3 Palaute ja pohtiminen liittyen kohtaan 2. Mikä meni hyvin, mikä peileen?
Kohta 4 Mitä tehdä ensikerralla ratsukon kehittämiseksi? Myös oppilaan mielipide huomioon!
4. Mielestäni olen vähän kaikkia. Eniten ehkä auditiivinen ja visuaalinen. Kuulemalla ja näkemällä ymmärrän teorian, mutta tietysti kokemus täyttää oppimisen kriteerit.
5.
Uusi asia josta tidän vähän mutta tahtoisin kokeilla: 2 ja 4 teen itse ja yritän, kysyn apua paremmalta tarvittaessa
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti